Recept på en väldigt god focaccia

Jag kom hem idag efter en shoppingtur och åt en smakrik middag. Efter den ville jag baka och jag visste att vi hade mandelmjöl och fiberhusk hemma sedan förra gången jag gjorde lchf. Dessa prudukter är en "mjölersättning" och binder ihop t.ex. en deg. Jag hittade ett recept på en focaccia som verkade vara jättegod och som vi hade alla ingredienser för. och resultatet blev mycket bra!! supergott med en lite mjukare konsistens eftersom det är ägg som dominerar. Men för alla ägg hatare... det smakar inte ägg! Det är så mycket annat på att man itne märker av ägget. såklart kan man göra andra smaker men jag gjorde en med fetaost, lök och oliver.
 

Antal
20 bitar

Ingredienser
4 ägg
200 g philadelphiaost
100 g smält smör
2 dl mandelmjöl
2 msk fiberhusk
1 tsk salt
1,5 tsk bakpulver
100 g fetaost
10 gröna oliver
Rosmarin
1 liten rödlök mycket grovt hackad
Havssalt, Olivolja

Beskrivning
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Vispa äggen fluffigt.
3. Tillsätt philadelphiaosten och rör slätt.
4. Tillsätt det smälta smöret och rör om.
5. Blanda alla torra ingredienser och rör ner. Rör till en jämn smet.
6. Häll kakan i en långpanna (ca 15×23 cm).
7. Peta ner hackad fetaost, rödlök och finhackade oliver i smeten.
8. Strö över rosmarin och havssalt. Ringla på olivolja.
9. Grädda mitt i ugnen i ca 25 minuter.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

funlight.blogg.se

Detta är en blogg som började med att handla om ett nytt liv utan kolhydrater. Tanken var att jag skulle köra stenhårt på LCHF-metoden ett bra tag och sedan se vart detta leder mig. Jag har gjort andra dieter på vägen också .... men nu är jag tillbaka till lchf ! ;)

RSS 2.0